One size, fits all - Reisverslag uit Arica, Chili van Anneloes Duine - WaarBenJij.nu One size, fits all - Reisverslag uit Arica, Chili van Anneloes Duine - WaarBenJij.nu

One size, fits all

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

25 April 2011 | Chili, Arica

Gewend aan de hoogte van de tweede stad van Peru, Arequipa. In het Santa Catalina klooster bekeken hoe de nonnetjes hier leefden, net een openluchtmuseum inclusief hosti-bakkerij. Verder het museum van "Juanita" bezocht en alles te weten gekomen over Capac Huchas, ofwel kindoffers. Goed bewaard gebleven in de sneeuw van de Ampato vulkaan. Google-tip van de week!

Vanuit het koloniale Arequipa zijn we de Colca Canyon in getrokken met als doel de condors te bekijken. Vroeg in de ochtend met een klein busje met een samengesteld reisgezelschap over hobbelweggetjes, langs diepe kloven en terrassen met uitzicht op de vulkanen rondom Arequipa (El Misti, El Chachani en El Picchu Picchu).

Onderweg een aantal stops voor de aankoop van coca producten, mooie uitzichten, foto-momentjes of omdat er toevallig even een lama overstak.

Alpaca's en lama's worden hier gehouden in kuddes, zoals bij ons schapen of koeien, voor hun vacht en vlees. Vicuñas zijn de wilde versie die in dit gebied beschermd leven.

Verder naar het hoogste punt, waar we net boven de 4.000 meter stonden. Een steen gelegd om de vulkaan goden te eren. En vooral ons best gedaan niet om te vallen. Evenwicht wordt zwaar verstoord door grote hoogte.

Veel coca bladeren gekauwd en coca thee en water gedronken. Wat hielp tegen de hoogte, maar een slechte combi voor je blaas. Dan dus maar onderweg in een veel te klein klei-hutje... We voelen ons overal al zo groot. Maarja, als je moet dan moet je! Na wat p(l)assen en meten opgelucht weer in de bus.

Eenmaal aangekomen in Chivay vertelde de gids dat we naar de thermale baden zouden gaan. OEPS, dachten wij beiden, bikini vergeten! We zouden namelijk weer terugkeren naar Arequipa dus hadden alleen een dagrugzak gepakt.

Geen probleem, aldus de gids, in Chivay verkopen ze alles. Wij hadden er een hard hoofd in. Maar alleen al een sportbroekje zouden we blij mee zijn. Elise zag een string-showtje namelijk niet zo zitten.

We liepen Chivay door en zien een winkel die door moest gaan voor een sportzaak. Vragen in gebrekkig Spaans om zwemkleding. En tot onze verbazing trekt die man een rek badpakken te voorschijn. Mini-badpakken wel te verstaan. Hij zag waarschijnlijk de grote vraagtekens boven ons hoofd en zei: "No te preocupa, one size fits all".

En inderdaad waren ze aardig rekbaar en hebben we in echt Peruaans badpak kunnen genieten van de warmtebronnen net buiten Arequipa.

's Avonds gegeten met de hele groep. Pizza inclusief dansshow. De gids had al uitgelegd dat als de hoed op je hoofd gezet werd je verplicht was mee te dansen. Iedereen zat al snel lekker te eten, behalve ik. Mijn pizza kwam maar niet. Het werd wel erg gezellig met een pisco op een lege maag. Na lang wachten en iedereen z'n bord zien leegeten kreeg ik dan eindelijk mijn pizza voorgeschoteld. We klapten voor de ober en op het moment dat ik mijn vork in die knapperige korst zet, voel ik een hoed op mijn hoofd geplaatst worden.

Geweldige timing! Onder hard gelach van de groep (en vooral van Elise) moest ik met een heel klein Peruaantje een soort verleidingsdans uitvoeren. Ik op de grond met een appel in mijn mond, hij over mij heen dansend en mij slaan met een touwtje. Ik had het niet meer! Toen hij mij aan het einde ook nog over zijn schouder gooide was de avond compleet. Met prachtige foto's een een rood hoofd als eindresultaat kon ik eindelijk aan mijn diner beginnen.

De volgende ochtend vroeg op voor het tweede deel van de tour. Na een aantal stops kwamen met aan bij de Cruz del Condor. Prachtige uitzichten en gigantische vogels recht over je hoofd heen. Spanwijdte van wel 3 meter is ook in de verte nog zeer indrukwekkend. Om een indruk te krijgen:
http://www.youtube.com/watch?v=NdT_qeeYMDQ

Hierna terug naar Arequipa om onze spullen op te halen en voor een laatste overnachting.

De volgende dag maakten we de oversteek naar Chili. Naar Tacna (Peru) met een luxe bus. Goede stoelen, dekentje, eten, filmpje en zelfs bingo onderweg! Er waren 3 winnaars, waaronder ik die nog een extra spel moesten doen. Weer had ik geluk. Ik heb voor het eerst in mijn leven een keer gewonnen :) Helaas was de prijs een busritje met deze maatschappij, waar ik dus niets aan had. Ik heb de prijs gegeven aan nummer 2 en werd hartelijk bedankt. Maar het winnaarsgevoel heeft de rest van de reis aangehouden...

In Tacna met een collectivo de grensoversteek gemaakt. Weer een mooie stempel in ons paspoort erbij. Zware controle naar drugs. Nog wat standaard grapjes over Nederlanders en Marihuana. Uiteindelijk uitgestapt in het Chileense Arica.

Geld gepint, gigantische bedragen! We worden steeds beter in hoofdrekenen. 1 Euro = 4 Sol (Peru) = 680 Pesos (Chili). We liepen langs een billboard met een reclame van een lokale loterij, waarop Elise opmerkte dat hier een bankrekening openen betekende dat ze waarschijnlijk direct al miljonair zou zijn! Briefjes van 10.000 (ong. 13 EUR) gaan hier dagelijks over de toonbank.

Verder is Arica niet zo bijzonder. Beetje vervallen zelfs. Vergane glorie. Wel een lekkere strandwandeling gemaakt. En er bij toeval achter gekomen dat het hier 2 uur later is dan in Peru. De man in het hotel moest er erg om lachen en informeerde ons ook maar gelijk over de tijdzone in Bolivia. 'Wij zijn soms een beetje dom'.

Vanavond reizen we verder naar San Pedro de Atacama om hier de Maanvallei (Valle de Luna) te bezichtigen. Dit lijkt ons echt prachtig. We kijken er naar uit.

Onze tassen zijn weer gepakt (we worden er telkens beter in, want het formaat lijkt steeds kleiner). Maagjes moeten nog gevuld en rantsoen ingeslagen, dan zijn we er weer helemaal klaar voor.

Chili, check!

Heel veel liefs, Elise en Anneloes.

  • 27 April 2011 - 20:38

    Ali:

    Beste Lies en Loes.

    We vinden het prachtig om jullie verslag te lezen en genieten op afstand met jullie mee.

    groeten lieve meiden van je moeder en je tante

  • 27 April 2011 - 21:00

    Marjolein:

    Hoi Anneloes.. Wat een gaaf verhaal! Jullie doen echt veel en maken veel mee. Heel veel plezier en let op jezelf!! Xx marjolein

  • 27 April 2011 - 21:54

    Ivy:

    Hey Loes,

    Fijn he, die hoogte ;)? Lijkt me inderdaad best gek! Gelukkig kunnen jullie wel genieten en vermaken jullie je prima.

    Have fun.. en een kus van mij!

  • 28 April 2011 - 11:05

    Nelly:

    Hoi Elise en Anneloes,
    Wat een belevenissen zeg.
    Geweldig, wat een ervaringen.
    Super, om jullie verhalen zo te lezen.
    Dan weer ff googelen om alles ook even te zien. Jullie hebben voor zaterdag (koninginnedag) toch wel een vlaggie en een toetertje meegenomen hoop ik..ha..ha.
    Nou meiden, veel plezier in Chili en we zien weer uit naar jullie volgende reisverslag.
    Hasta Luego !!
    Groetjes van ons allemaal.

  • 28 April 2011 - 16:19

    Kirsten:

    Hoi meiden, goed om weer wat (lees: uitgebreid) van jullie te horen! De tijd gaat snel, jullie zijn al bijna 2 weken weg.. Hopelijk bevalt het tweede land net zo goed als het eerste! En Anneloes; de dans-foto's krijg ik neem ik aan wel te zien bij thuiskomst ;) Hier weinig nieuws, druk met stage en leuke activiteiten! Er valt iets minder te zonnen, dus dan maar theetje hier en borreltje daar. De warmte is -tijdelijk- wat afgenomen dus dan verschuiven de prioriteiten, dat snap je! Afgelopen zaterdag hadden we bbq met de kaartclub, maar we zijn je zeker niet vergeten. We hopen allemaal dat je het goed naar je zin hebt! Tot snel weer! Liefs xx

  • 28 April 2011 - 16:32

    Barbara:

    Hoi! Jullie vervelen je zeker niet, jeetje zeg! Het klinkt helemaal top!!!

    Vooral benieuwd of je nog een telefoonnummer hebt gescoord van de dansende ober, hahaha!

    Veel plzier nog! X

  • 30 April 2011 - 12:41

    Aart, Marianne:

    Wat een mooie verhalen allemaal. Ben erg benieuwd naar de foto's bij thuis komst. Geniet nog lekker!
    groeten uit Barendrecht.

  • 30 April 2011 - 12:43

    Mike:

    Hallo tante Elise (en anneloes).

    Ik wens jullie nog veel plezier en ik hoor alle mooie verhalen nog wel.

    Dikke Kus Mike

  • 01 Mei 2011 - 17:24

    Oma Van Hidde, :

    volgens mij is dit een once in a lifetime ervaring, nog veel plezier gewenst

  • 02 Mei 2011 - 18:35

    Gijsje:

    Hoi Elise en Anneloes,

    Dit lijkt me een vakantie om nooit meer te vergeten.
    Genieten en veel plezier.

    Groetjes tante Gijs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneloes

Actief sinds 27 Juni 2009
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 66171

Voorgaande reizen:

21 Mei 2016 - 02 September 2016

Brazilie & Latijns-Amerika

17 April 2015 - 15 Mei 2015

Argentinië / Chili / Bolivia

14 Augustus 2014 - 19 September 2014

Zuid-Afrika

05 November 2013 - 20 December 2013

Zuid-Oost Azië

26 Juli 2012 - 17 Augustus 2012

Suriname

17 April 2011 - 14 Mei 2011

Peru/Chili/Bolivia

21 Juli 2009 - 01 Mei 2010

Barcelona

07 Januari 2010 - 20 April 2010

Costa Cruise

Landen bezocht: