Voetsporen van de olifant en Mekong waterkant - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Anneloes Duine - WaarBenJij.nu Voetsporen van de olifant en Mekong waterkant - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Anneloes Duine - WaarBenJij.nu

Voetsporen van de olifant en Mekong waterkant

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

16 November 2013 | Laos, Luang Prabang

Eindelijk... een bericht... Sommigen van jullie hebben er met smart op gewacht, zoals de kinderen in Nederland op de intocht van Sinterklaas. Wat gek dat jullie nu in december sferen zitten en wij hier nog van het zonnetje genieten.

Om al onze belevenissen een beetje te ordenen, zal ik het in 3 delen typen. Misschien toch een langer verhaal dan jullie normaal van me gewend zijn.

** Deel 1: aankomst in Bangkok **
Na een comfortabele KLM vlucht zijn we in de ochtend van 6 nov aangekomen in druk en chaotisch Bangkok. Zoveel indrukken die gelijk op ons afkwamen. Zoveel scooters, auto's, TukTuks, mensen op straat. Overal staan mensen te koken op de straathoek. Het lijkt heel vies, maar na een dag ben je daar ook over heen en zit je trots op een oude tuinstoel langs de kant van een drukke straat Pad Thai (soort bami met dunne slierten, ei, gewokte groenten, tofu en soja saus) te eten, alsof je een echte wereldreiziger bent. Zo goedkoop ook! Als Nederlander stemt dat je nog vrolijker ;)

Een fietstocht via Co van Kessel bracht ons door de krioelende straatjes van China Town. Waar wederom mensen stonden te wokken. Je kijkt ook zo bij de mensen naar binnen waar ze vaak in een soort schuur/garage een bankstel en tv hebben staan. Opa zit iets te kauwen, kijkt rustig tv, kinderen spelen, katten lopen los, moeder doet de was in en oude ton, kippen staan buiten het huis onder een zelf gevlochten kooitje. Heel apart. Heel anders dan wat wij gewend zijn. Ook per bootje over om wat tempels te zien. Heel mooi en indrukwekkend, maar ook wel erg kitsch en goud.

's Avonds hebben we kennis gemaakt met de andere kant van Bangkok; showbusiness en lady boys. We zijn naar een cabaret show geweest op een toeristisch resort. Heel flashy en over de top, waar mannen verkleed als vrouwen een show op voerden met zang en dans. De meeste van hen zijn ook omgebouwd en laten zich graag bekijken omdat ze er goed mee verdienen. Heel bizar om een keer mee te maken. Maar dit hoort natuurlijk ook bij Bangkok. De seksindustrie.

We maakten er al vroeg kennis mee. Zo zaten wij de eerste ochtend in Bangkok te genieten van ons ontbijtje, voordat we op de fiets zouden stappen. Wij maakten ons op voor een grote dag.Terwijl twee mannen tegenover ons juist nog aan het naborrelen waren van de avond ervoor met een aantal Thaise dames die ze duidelijk betaald hadden. 7:00 uur 's morgens is toch wat te vroeg om dit soort taferelen aan te zien. Ook niet veel beter is 16:00 's middags een Engelsman straalbezopen in een bar te zien zitten met een meisje op z'n schoot, die maar niet naar zijn hotel wil. Bah!

** Deel 2: Chiang Mai & trekking **
We wilden de drukke stad uit. De natuur in. We waren van plan om in Noord Laos een trekking te maken, maar de plannen hebben we om moeten gooien doordat de nachttrein niet meer ging. Ze waren aan het spoor aan het werken, om alles weer in orde te krijgen na modderstromen tijdens het regenseizoen. Logisch natuurlijk maar een beetje jammer voor ons. Het nieuwe plan was via Chiang Mai te reizen, in Noord Thailand. Veel over gehoord ook van collega's en familie, dus we hebben ons laten infomeren wat de mogelijkheden waren. Even iets van te voren vastleggen vonden we toch wel fijn.

We kwamen uit op een 3 dagen, 2 nachten trekking die ons door de bergen en de groene jungle zou leiden. Pittig maar mooi, dit avontuur zagen we wel zitten. Per nachtbus lieten we Bangkok achter ons en voelde de lucht steeds schoner en werd het uitzicht steeds groener. Bij een ontzettend schattig, kleinschalig, houten guesthouse werden we verwelkomd door mevrouw Thanika. Ze was als een moeder die alles voor ons wilde regelen; hielp ons met een vliegticket alvast naar Vietnam voor later in de reis, gaf ons een theetje bij haar binnen op de bank, zocht nog wat informatie voor ons op over de typhoon die van de Filipijnen naar Vietnam zou gaan. Een schat!

Onze trekking begon met een lange rit achterin de jeep, met 6 anderen. Bij het startpunt voegden we samen met nog een andere jeep en zo liepen we met 12 personen de eerste dag van de trekking. We kwamen er al snel achter dat de 2 engelse knullen die nog 2 dagen met ons mee zouden gaan op de meerdaagse trekking, nog echt dronken waren van de avond ervoor. Ze vertelden dat ze vanmorgen gewekt waren door de gids, snel hun tas gepakt hadden en in de jeep gesprongen waren. Een van hen was niet zo goed voorbereid en had een tas gepakt waar 3 boeken en zijn hele voorraad daglenzen in zaten. Geen t shirt, geen boxer, geen wandelschoenen. Om al even een sprongetje naar het einde te maken; hij had op zijn gewone instappers minder moeite dan wij als volledig voorbereide hikers. Schaam schaam! Maar goed, knullen van 21 hebben nog alle energie die wij blijkbaar al niet meer hebben.

Terug naar het begin... Ontzettend zwaar en Elise trok het op een gegeven moment ook slecht. De gekke engelse knul bood aan haar rugzak te dragen waar ze graag gebruik van maakte. Zo hebben we met veel gezucht, gesteun, oksel geklots en water drinken de top gehaald. Wat een hitte, wat een hel, maar wat een doorzettingsvermogen!

Boven sliepen we in een olifantenkamp. Een gedeelde slaapzaal, gemaakt van bamboestoken. Een hutje met een koude straal water was de douche. Een kampvuur en kleine bar maakten de gezelligheid wel compleet. Eerst een koud biertje. Voor Elise een colaatje, die lust geen bier. Toen nog een rit op de olifanten. Wat een bakbeesten. Wiebelend heen en weer, later op zijn kop, konden we genieten van de omgeving en het feit dat dag 1 voorbij was.

De gids kwam later nog naar ons toe, hij zou met ons en nog 4 anderen (de twee engelse knullen, een amerikaanse man van rond de 55 en een fransman van 40+) de meerdaagse trekking maken. De rest van de groep ging de volgende ochtend per jeep weer terug naar Chiang Mai. Hij had gezien dat we vandaag zo'n moeite hadden om omhoog te klimmen en waarschuwde dat morgen nog zwaarder zou worden. Dus dat we nog tot het ontbijt hadden om te beslissen, maar dat we dan nog af mochten haken.

We waren wel beledigd dat die vent dacht dat we het niet zouden kunnen. Wij als jonge gezonde meiden, met lange benen. Wat dacht hij wel niet! We konden wel begrijpen dat hij geen zin had in langzame zeurende wandelaars, maar we zouden hem wel even een poepie....

De volgende ochtend dus extra gemotiveerd aan de 2e wandeldag begonnen. Nog steeds steil omhoog, 9 km, waar je hier zo'n 3 a 4 uur over doet. Wegens het steile pad maar ook de hitte. Wat een heftige tocht weer! Maar we hebben het gehaald hoor! En de gids was nog verbaasd ook dat we, als hele groep, eigenlijk zo snel naar boven waren gekomen.

Onderweg kwamen we een scootertje tegen met een belletje. Waarop iemand als geintje zei 'de ijscoman, haha'. De gids keek om en gaf aan dat het inderdaad een ijscoman was. Dat geloof je toch niet. Stonden we daar in 'the middle of nowhere' te likken aan een snel smeltend, vers gemaakt mango fruitijsje. Heel cool, letterlijk ;)

Aangekomen in het dorpje van bamboe sliepen we in een hut met een prachtig uitzicht over heel de jungle. Daar worden zelfs wij even stil van.

De laatste dag afdalen, naar een verkoelende waterval. Opletten waar je je voeten zet, spierpijn van 2 dagen wandelen, vermoeid van slapen op bamboe bedden, stinkend van kampvuur en zweet. We voelden ons niet heel aantrekkelijk om het zacht uit te drukken... Gelukkig bij de waterval even kunnen ontspannen, wassen en zwemmen.

Uiteindelijk weer terug naar het eindpunt, waar we nog even in een bootje werden gegooid. Ze noemden het raften, maar voor ons had dat half uur in de rubber boot over kabbelend water niet gehoeven. Ach, ook weer afgestreept. Haha. Terug naar Chiang Mai, naar mevrouw Thanika, naar onze eigen spullen. Weer even wat frisse kleding aan, douchen en slapen in een echt bed. Zo fijn soms!

** Deel 3: Slowboat van Thailand naar Laos **
Met spierpijn in ons hele lijf hesen we ons uit bed. Op weg naar Laos, het zouden 2 a 3 reisdagen worden om uit te komen in Luang Prabang; waar we naartoe wilden. Eerst per minibus een lange dag naar een grensplaatsje bij Chiang Kong, nog in Thailand. Hier was een verkoelend zwembad, een koud drankje en viel de accommodatie nog alles mee. We hadden heel simpel verwacht, maar de gezellige zitjes boden genoeg gelegenheid om kennis te maken met onze mede reizigers.

De 2e dag zouden we met de slowboat gaan. Hier kunnen zo'n 50 mensen in en werkt als een soort lijnbus over de Mekong rivier. Onderdelen uit gesloopte auto's worden niet weggegooid. De stoelen worden namelijk in zo'n slowboat gezet... Best comfortabel. Eindigend in Pakbang hebben we gezellig met hetzelfde groepje gegeten, een basic hotelletje gezocht en gedronken.

Pakbang is een grensplaatsje, piratendorpje, vol oplichters was ons verteld. Maar het viel mee. Misschien de hollandse nuchterheid. We zijn niet bedrogen of opgelicht. Alleen wel ontzettend geschrokken van een dikke spin op de frisdrank koeling. Zo groot als een blikje! Ieh!

Weer zo'n 5 uur in de slowboat, voor de laatste keer. Die bracht ons naar Luang Prabang, waar we nu voor de 2e dag zitten. Hier staat nog op de planning; een kajak tocht naar watervallen, chillen en ontspannen, onze was weer schoon gewassen ophalen, lekker drinken in een lokale bar met onze 'vrienden' van de slowboat, 's morgens vroeg op om de processie/optocht te zien van de monikken die hier worden opgeleid en tenslotte een minibus die ons door brengt naar Vang Vieng. Een party stadje waar we schijnbaar lekker aan de drugs kunnen ;) Dit bewaar ik voor een volgend verslag!

Hier in Laos is het gebruikelijk om je schoenen uit te trekken voordat je ergens naar binnen stapt (hotel, tempel, guesthouse, bar). Het verhaal gaat namelijk dat ze hier geloven dat de ziel van hun voorouders in de drempel voor het huis zitten, om de bewoners te beschermen tegen het kwaad van buiten. Dus als je met je lompe maat 40 wandelschoenen op die drempel stapt, sta je eigenlijk bovenop hun voorouders. Niet zo netjes! Net als alle kindjes in Nederland zetten wij dus vanavond zeker ons schoentje, en hopen dat de lieve Sint er wat in wil doen...

Danku Sinterklaasje!
Groetjes Elise & Anneloes

• 16 November 2013 - 15:28

Nelly:

Hoi Elise en Anneloes,

Wat een geweldig verslag met jullie ervaringen. Geweldig!!
    Ik had al het e.e.a. gehoord, maar wat hebben jullie in die 11 dagen dat jullie weg zijn
    al veel beleefd. Wat een mooie maar ook minder leuke ervaringen in Bangkok.
    Ik zat te lezen "plannen omgooien in verband met nachttrein" Ik had nog niet verder gelezen, maar mijn eerste gedachte was "Oeps... eerst vliegtuig missen naar Sevilla en nu ook de nachttrein... hahaha, maar het had een andere reden.
    Wat lief van die mevrouw om het e.e.a. voor jullie te regelen.
    Wat een bikkels zijn jullie om de trekking helemaal uit te lopen. Chapeau !!
    Wat zal inderdaad een eenvoudig bed dan aanvoelen als een heerlijke boxspring.
    Ik hoop voor jullie dat één van de zwarte pieten vannacht iets in jullie "haha lompe"schoenen
    legt.
    Dank je wel Elise en Anneloes voor jullie geweldige verhaal.
    Op naar het volgende. Take care !!

• 16 November 2013 - 15:47

Joris En Emmelie:

He zus en nicht,
    Klinkt allemaal heel bijzonder en erg mooi om mee te maken. We kunnen niet wachten om al de foto's te zien, nu al.
    Wij verwachten wel een ouderwetse dia-avond als jullie weer terug zijn. Even wachten en dan zullen we weer een mooi verslag kunnen lezen.
    Veel plezier/Geniet er van/Foe Yong Hai

• 16 November 2013 - 18:39

Magda:

Hoi hollandse diva's,

Wat een leuk verslag en wat beleven jullie veel. Wat ontmoet je altijd leuke en lieve mensen die alles voor je willlen regelen wanneer je iets moet omgooien. Wat zullen jullie veel te vertellen hebben wanneer jullie weer terug zijn. Wat een bikkels om de tocht af te maken. Nooit opgeven, dat doen Hollandse meiden niet. Maar ook de voldoening wanneer je het gedaan hebt, daar heb je wel spierpijn voor over.
    Wacht met ongeduld het volgende verslag af.

• 17 November 2013 - 12:11

Irma:

............Wauw, jullie moeten je in een film wanen !! Wat een indrukken en avonturen, maar ook een lef en doorzettingsvermogen. Ik kijk uit naar jullie volgende verslag. Dikke knuffel en pas goed op elkaar xx

• 17 November 2013 - 18:58

Opa En Oma:

Hoi,Globetrotters.
    Leuk om jullie reisverslag weer te lezen.Wat valt er veel te beleven en waar te nemen.
    Toch fijn dat jullie samen reizen en elkaar kunnen steunen als dat nodig is.
    Zo jullie op een terrasje zitten met een biertje of een colaatje kan ik me heel goed
    voorstellen. Maar dat buffelen bergje op bergje af daar zal ik nog even op moeten
    wachten,dat kan ik pas zien op de vele foto's die jullie zeer zeker mee zullen brengen.
    Kanjers,goede voortzetting van deze prachtige reis

• 18 November 2013 - 09:44

Mascha:

Hee Loes!

Hehe eindelijk een verhaal! Ik zat er al op te wachten!

Ik heb het heerlijk gelezen hier op een koude maandagochtend terwijl het maar niet echt licht wil worden, hartstikke jaloers word ik ervan! Behalve op de trekking hoor, respect dat jullie dat gedaan hebben, lijkt me erg zwaar! Gelukkig maakt de mooie natuur en de olifanten veel goed.

Ben nu al benieuwd naar je verhalen uit het Vang Vieng, klinkt als een avontuur.

Heel veel plezier!

xx

• 18 November 2013 - 11:08

Ivy:

Hey Loes,

Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Niet altijd even ontspannen jullie trip zo te horen, maar wel super gaaf. Blijf lekker genieten en ik zie het volgende verhaaltje weer verschijnen.

Dikke kus,
    Ivy

• 18 November 2013 - 12:07

Pa En Ma De Jongh:

Hoi meiden
    In 1 adem jullie verslag uitgelezen. Wat een belevenissen.
    We zijn nieuwsgierig naar het vervolg. Kan niet gedetailleerd genoeg.
    Neem goed de tijd om alle indrukken in je op te nemen want je
    Moet wel beseffen dat jullie iets unieks beleven.veel geluk en plezier
    Pa en ma

• 18 November 2013 - 16:29

Bertha:

Geweldig wat jullie samen weer uitspoken. Mag een 50 plusser ja dat ben ik volgend jaar ook mee met zo'n trip. Geniet ervan gekke nichten van mij . Ja en wat hierboven gezegd wordt het is echt uniek xxx

• 20 November 2013 - 02:57

Anne:

Hay Nichten!

Leuk die verhalen en zo nu en dan een foto op de app of fb, ziet d'r gaaf uit!
    Ik geloof dat ik me voor de volgende nichtjes reis ook wil aansluiten :)
    Have fun! En tot over een maandje alweer!
    Xxx

• 20 November 2013 - 20:48

Thea Farnon:

Hoi Elise en Anneloes, Wat een stel stoere meiden zijn jullie toch. Weer zo'n onderneming. En wat een geweldig reisverslag. Loop en reis op deze manier een klein beetje met jullie mee. Geniet heel veel en let goed op elkaar. Maar blijf ons op de hoogte houden van wat jullie allemaal uitspoken, want het is echt genieten.

Liefs en een dikke kus
    Thea

• 20 November 2013 - 21:13

Aart, Marianne,mike En Suze:

Hey,

We hebben jullie hele verhaal gelijk gelezen. Tjee wat hebben jullie al veel gedaan! Geniet ervan en we kijken al uit naar jullie volgend verslag.

Dikke kus,

Aart, marianne, mike en suze.

• 28 November 2013 - 08:51

Lineke:

Hey Anneloes!

Ik heb eindelijk de weg naar je blog gevonden hoor :). Leuk verslag en erg herkenbaar! Ook die trekking....wat een ellende was dat zeg. Ik kon toen wel janken haha!

Blijf genieten! Ik droom nog even weg naar Colombia, want het is hier inderdaad erg koud en donker, blijf dus nog maar lekker daar!

x