Cambodja; Kmer, killingfields en kokosnoot - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anneloes Duine - WaarBenJij.nu Cambodja; Kmer, killingfields en kokosnoot - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anneloes Duine - WaarBenJij.nu

Cambodja; Kmer, killingfields en kokosnoot

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

19 December 2013 | Thailand, Bangkok

Het laatste deel van onze reis is achter de rug; van het Cambodjaanse binnenland, naar een onbewoond eiland en uiteindelijk terug naar Thailand. Nog net voordat we terugkomen voor de Kerstdagen wil ik hiermee onze prachtige en indrukwekkende reis afsluiten met een laatste verslag, vanuit Bangkok. Het cirkeltje is weer rond, we zijn geeindigd waar we begonnen zijn...

** Ho Chi Minh City (Saigon) **
Zoals ik eerder in onze 'wist je datjes-lijst' benoemd had was er een bus die we bijna gemist hadden doordat we te relaxed aan hadden gedaan. Dat was de bus van Mui Ne naar HCMC, waar we te lang hadden liggen snoozen... Een comfortabele bus bracht ons in ongeveer 5 uur op plaats van bestemming. Besloten om niet te lang in deze grote stad te blijven maar de volgende dag gelijk weer door te reizen. We hebben hier dus niet heel veel ondernomen.

Eerst gezocht naar een goedkoop hotel/hostel vlakbij de opstapplaats voor de bus de volgende dag. Voor het eerst in onze reis in een backpackers hostel geslapen voor maar 6 USD per persoon per nacht, dat is zo'n €4,- Een rondje gelopen waarbij we studenten tegenkwamen die ons aanhielden om met ons te kletsen en hiermee hun Engels te oefenen. Dat wilden we wel (vooral ik :p)... Na een tijdje vond Elise het wel welletjes en zijn we verder de stad gaan verkennen. Heerlijk gegeten bij een mediterraans restaurant en snel ons bedje opgezocht.

** Phnom Penh en de killingfields **
Per bus zijn we van HCMC naar Cai Be gegaan waar we een drijvende markt konden zien op de Mekong. We hadden een tour geboekt van 2 dagen /1 nacht die ons door bracht de grens over naar Phnom Penh. Bij het grensplaatsje Chau Doc overnacht en vanaf daar met een busje door. Helaas dus niet veel op de boot gezeten, wat wij juist zo leuk vinden. Misschien waren we verwend door de mooie slowboat die we gehad hebben in het eerste deel van onze reis richting Laos, maar deze trip was niet echt zo mooi als we verwacht hadden. Kan natuurlijk ook weleens.

Phnom Penh was een grote stad, hoofdstad van Cambodja. Hier hebben we de eerste bedelaars op ons af zien komen en vragen om geld. Ook veel kinderen die hier de straat op gestuurd worden om geld te verdienen in plaats van op school te zitten. Vandaar ook dat er door het hele land initiatieven opgezet zijn met gratis scholen of promotie van educatie. Lastig om te bevatten dat de kinderen hier het liefst op school zitten maar soms niet kunnen en wij soms klaagden dat we geen zin hadden...

Het hoofddoel was hier het bezoeken van de Killing fields, meer leren over de rode Kmer en het regime van Pol Pot. Ongelooflijk dat dit nog geen 30-40 jaar geleden is. Heel indrukwekkend allemaal. Met name het genocide museum in het centrum van de stad, die we na de killingfields hebben bezocht. Hier was een middelbare school omgebouwd tot gevangenis S21, waar de gevangenen gemarteld werden tot ze een bekentenis deden, waarna ze vervolgens geexporteerd koden worden naar de killingfields om hier massaal afgeschoten te worden. Vreselijk. Alles was nog in originele staat gelaten, waarbij we de gevangenissen en handboeien nog zagen. Ook duizenden foto's van de slachtoffers die hier hebben gezeten en je met wanhopige of soms zelfs al lege ogen aanstaarden. We hadden ook echt een naar gevoel na deze dag. Zeker iets om thuis nog verder te bespreken. Aangezien ik dit zelf op school nauwelijks gehad heb, ben ik zo benieuwd hoe dit toen in het nieuws is geweest in Nederland. Dus pap, mam, bereid de geschiedenisles maar voor...

Nog rustig wat gegeten en geborreld om weer even de dag wat luchtiger af te sluiten.

** Siem Reap en de tempels van Angkor **
Een 7 uur durende busrit bracht ons de volgende dag al naar Siem Reap. We hadden het reistempo wat opgekrikt zodat we aan het einde van de reis voldoende tijd hadden om te ontspannen. Rustig aan gedaan in de hitte. Wat een warme stad! Ook gezellig en grappige 'pubstreet' met westerse restaurants, lekkere cocktails en wijntjes en ook voetmassages voor 3 USD, 30 minuten, waar je ook nog een blikje bier of cola bij kreeg. Natuurlijk hebben we dit dan ook 3x gedaan, alle avonden dat we hier geslapen hebben.

Dag 2 stonden de tempels van Angkor op de planning. Dit was niet alleen de tempel Angkor Wat, maar de hele omgeving van Siem Reap ligt bezaaid met tempels. We hebben ook de Bayon tempel gezien met allemaal gezichten van de koning zelf die hij heeft laten bouwen (beetje narcistisch!) en Angkor Thom, beter bekend als de tempel die als decor diende voor de film Tomb Raider met Lara Kroft. De hele dag in de hitte tussen de eeuwenoude ruines werd beloond met een mooie zonsondergang tussen de tempeltoppen.

Dag 3 bij Siem Reap hadden we s morgens al uitgecheckt maar konden we de tassen wel achterlaten. Later om middernacht moesten we namelijk de nachtbus hebben naar de kust, Sihanoukville. We deden lekker rustig aan en wilden graag nog met een tuktuk door de omgeving rijden. Het leukste is altijd als je een doel hebt; dus we kozen ervoor om het landmijnen museum te bezoeken. Beetje jongensachtig misschien, maar het leek ons wel interessant. We weten nu dus alles over het gebruik van landmijnen in de oorlog, kindsoldaten, hedendaagse slachtoffers en het educatieprogramma wat opgezet is om locals landmijnen te laten ontdekken en de ontruimingsdienst in te schakelen.

Na terugkomst nog lekker gegeten, voor een laatste keer van een voetmassage genoten en tassen opgehaald bij het hotel; op naar de nachtbus.

** Ko Ta Kiev - Coral Beach **
Alles bij elkaar wel 18 uur onderweg. Van nachtbus naar Phnom Penh overstappen op andere bus naar Sihanoukville, met tuktuk naar het strand dat Otres 2 genoemd word, waar vandaan we eindelijk per boot naar het eiland Ko Ta Kiev voeren. We hadden dit eiland als tip gekregen van een Duitse jongen die we in HCMC (Saigon) hadden ontmoet. Als een schatkaart hebben we een beschrijving mee gekregen, waarmee we het uiteindelijk gevonden hebben. Het paradijs waar hij het over had. De mensen waren hier met name ook zo relaxed omdat ze van s morgens vroeg tot s avonds laat aan het blowen waren. Haha. Wij als enige Nederlanders net weer niet, vonden ze wel vreemd, maar we voelden ons toch erg welkom.

Dat klopte ook wel, helaas zat het weer niet helemaal mee. Bewolking en zelfs ook wat dagen regen. Maar wat hebben we hier heerlijk kunnen ontspannen en relaxen. Beetje boekje lezen, spelletje spelen, zwemmen, zonnen (wanneer mogelijk), spinnen en gekke beesten verjaagd, eten (heerlijk gekookt op franse wijze), wijntje drinken en veel slapen. Niet veel gedaan maar deze dagen echt nodig gehad om bij te komen van de reis en alle indrukken te verwerken. Voor het eerst in mn leven ook een jonge kokosnoot leeggedronken. Dat was toch wel het optimale Robinson gevoel; op een onbewoond eiland met je voetjes in het water, verse kokosmelk drinken met een rietje.

** Terug in Bangkok **
De komende 2 dagen zouden lange reisdagen worden, daar hadden we ons al op voorbereid. Maar 21 uur achter elkaar bussen, grensovergang, hobbelen, warmte, dicht op elkaar en benen niet kunnen strekken kan niemand zich denk ik echt 100% op voorbereiden. We hebben het toch weer overleefd. En natuurlijk waren we zo relaxed van het eiland, dat we dit wel aankonden! Geen stress. Wel heel gaar nu.

Morgen zullen we de laatste lange reisdag hebben, waarbij we s morgens om 09:00 per taxi naar de luchthaven gaan om hier 12:20 op het vliegtuig te stappen en rond 18:25 jullie tijd komen we aan. Iedereen weer knuffelen en al onze verhalen vertellen en foto's laten zien. Wat zullen het een paar drukke maar ook zeker fijne dagen worden voor ons om iedereen weer te zien. Zeker een leuke Kerst met verhalen om niet te vergeten.

Iedereen nogmaals bedankt voor alle leuke en lieve reacties die we hebben gehad. Wij hebben ontzettend genoten van de reis en wie weet volgt er ooit nog een reis met Lies & Loes nummer 3...

Tot snel allemaal!
XXX

• 19 December 2013 - 16:35

José Van Brenk :

Hallo
    Jullie eindverslag was weer van begin tot eind erg boeiend.

Ik wens jullie een goede reis naar huis .

grjosé

• 19 December 2013 - 20:44

Roel:

Tja, ik heb het idee dat we je bij moeten praten over de Vietnamese oorlog. Toch wel een zwarte bladzijde uit de geschiedenis. Ik zal me voorbereiden en alvast literatuur opzoeken die je kan helpen om deze periode te begrijpen. Vreemd dat je dit niet uitgebreid op het VO aangeboden hebt gekregen door dhr???? Ik heb moeite om de naam van deze docent te noemen.
    Ik wens jullie een heel goede reis terug! En ik zal jullie zeker op Schiphol ontvangen met een dikke knuffel. Ik heb je ondanks alle moderne communicatiemiddelen, toch wel gemist! xxx Roel

• 19 December 2013 - 20:44

Lineke:

Leuk Anneloes! Klinkt alsof jullie genoten hebben. Goede terugreis! x

• 20 December 2013 - 01:40

Bertha:

Goeie terug reis beide

• 20 December 2013 - 13:16

Magda:

Heb net het laatste verslag gelezen, jullie zitten al lang in het vliegtuig terug naar Nederland. Iedereen zal heel blij zijn om jullie weer te zien. Wat zullen jullie veel te vertellen hebben.