Van laid-back Laos naar hectisch Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anneloes Duine - WaarBenJij.nu Van laid-back Laos naar hectisch Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anneloes Duine - WaarBenJij.nu

Van laid-back Laos naar hectisch Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

23 November 2013 | Vietnam, Hanoi

Wat een leuke en lieve berichten van jullie allemaal. Een hoop volgers, lezers en geïnteresseerden. Ik blijf mijn verhalen zeker online zetten, dus voor jullie blijft het leesvoer komen van de avonturen van Lies & Loes in Zuid-Oost Azië.

Doordat het op mijn werk zo normaal is om ver te reizen, sta ik er soms niet altijd bij stil hoe bijzonder het eigenlijk is wat we allemaal zien en doen. Elise en ik herinneren elkaar er bijna dagelijks aan om niet te vergeten te genieten; precies wat jullie ook allemaal typen! We genieten dus met volle teugen, laten ons verwonderen, dompelen ons onder in het Aziatische leven en beseffen ons dat we dit nooit meer zo meemaken.

** Luang Prabang **

Ons vorige ‘avontuur’ was geëindigd in Luang Prabang, Laos. Hier hebben we een dagtocht gemaakt per kano, over de Nam Khan rivier, een zijrivier van de Mekong. Prachtig om zo door de natuur te gaan. Aan de waterkant zit een vrouw de was te doen, zwaaien kinderen vrolijk naar ons en wassen twee tieners hun scooter. We zien kleine veldjes waar de locals hun gewassen verbouwen en in houten hutjes zelf ook wonen. Een simpel leven en in onze ogen armoedig of misschien zelfs zielig, maar de mensen hier lijken alles om zich heen te hebben; mooi weer, dieren, kinderen, familie, eten uit eigen tuin. We kunnen het ons haast niet voorstellen, maar deze mensen lijken oprecht gelukkig. Hoe mooi kan simpel zijn…

De volgende dag vroeg op om de monniken te zien die een processie door het stadje lopen. Ze halen rijst en koekjes op, om later uit te delen aan de arme mensen op het platteland. Mensen zitten langs de straatkant om dit uit te delen aan de monikken die voorbij lopen. Wij vonden het wat toeristisch en minder indrukwekkend dan we dachten.

Op eigen gelegenheid de stad verkent met mooie tempels en ‘s avonds lekker een drankje gedaan met iedereen. Gelopen over de avondmarkt, met kraampjes met kleurrijke tasjes, sjaals, shirts, etc. Elise heeft een speaker voor de i-phone gekocht. Gemaakt van bamboe, heel slim, het werkt echt! Zie foto ;)

Verder vooral genoten van het relaxte leven, goede restaurants, heerlijke wijnbars, warme temperatuur en prachtige uitzichten over de rivier.

** Vang Vieng **

Na 3 overnachtingen in Luang Prabang, wilden we door naar Vang Vieng. Dit plaatsje stond van oudsher bekend als party town, waar veel gefeest, gezopen en drugs gebruikt werd. Natuurlijk wilde wij daar graag naartoe ;)

Maar we hoorden in de slowboat al van een Nederlands meisje dat het niet meer is zoals het was, omdat ze begin 2013 letterlijk met de hamer door het plaatsje zijn gegaan. Even schoon schip gemaakt als het ware, omdat de lokale bevolking de hoeveelheid probleemgevallen niet meer aan kon. Er waren teveel toeristen die zo onder invloed waren van alchohol of drugs en dan nog de rivier op gingen om te ‘tuben’ (een populaire activiteit in Vang Vieng: met een oude binnenband de rivier op om je af te laten drijven en tussendoor te stoppen bij bars langs de waterkant. Een soort kroegentocht over het water) dat er wekelijks wel een backpacker gewond raakte en maandelijks wel eentje overleed.

Wij waren dus wel wat teleurgesteld dat wellicht het halve plaatsje dicht zou zijn en er geen leven meer in de brouwerij was. De drugs was voor ons nou niet zo interessant (geloof het of niet) maar een feestje en een drankje met jong publiek leek ons wel wat. Toch maar besloten er wel heen te gaan om het met eigen ogen te zien.

De rit erheen was alleen nog niet zo gladjes verlopen. In sneltrein vaart vlogen we per volle minibus over de weg. 2 zieken (waarvan Elise eentje), een kotser (niet Elise), een man die nodig moest plassen en het maar in een flesje deed, bochten die niet ophielden en kliffen waar je niet naar beneden moest kijken… Misschien wel de ergste rit die we ooit hebben gehad. Elise was blij toen we uit mochten stappen in Vang Vieng. Ik zelf ook.

De party town was inderdaad wat rustiger dan verwacht maar nog niet minder leuk. Wederom prachtige natuur. Een mooie rivier die het centrum van de buitenwijk scheidde. We sliepen in een guesthouse aan de andere kant van de rivier, middenin de natuur met uitzicht op karstbergen. In een woord geweldig! Een beloning voor onze keuze om toch te gaan en de helse rit te overleven.

We hebben hier ook deelgenomen aan het ‘tuben’ en konden heerlijk ontspannen de rivier afdrijven. Geen drugs, geen gekke mensen, alleen maar zon, water, gezelligheid en heerlijke drankjes. Je hoort ons niet klagen!

De tweede dag hebben we brommertjes gehuurd (ja ja, wij op een schakelbrommer!) en zijn we naar de daar bekende Blue Lagoon gegaan (een mooi blauw meer om te zwemmen), in de zon gelegen en even gezwommen. Ook hebben we hier een flinke klim gemaakt naar een van de bekendste grotten en met een hoofdlampje op zijn we in het donker gaan klimmen en klauteren. Heel spannend.

Op de terugweg reden we over verlaten landweggetjes, waar af en toe een brommer volbeladen voorbij kwam. We zagen mooie velden waar mensen met hun gewassen bezig waren, met rijsthoeden op karren aan het volladen. Ossen en koeien kwamen voorbij die door jonge knullen werden voortgedreven. Een ontspannen leventje op het platteland van Laos. Heel wat kodak-momentjes zijn voorbij gekomen. Echt genieten.

** Hanoi **

Wederom 3 nachten in Vang Vieng, waardoor we dus bijna een week in Laos hebben besteed. Deze rust hadden we echt even nodig. We hadden onze energie weer gevonden om door te reizen en via de hoofdstad Vientiane te vliegen naar Hanoi, Vietnam. Het 3e land van onze reis.

Hier aangekomen werden we overspoeld door brommers, lawaai, auto’s, geuren, mensen, chaos. Heel anders dan de rust en natuur van afgelopen week. Nog indrukwekkender en hectischer dan Bangkok. Het is een wonder dat wij als 2 klunsjes nog niet aangereden zijn. Je moest echt verstand op nul; een, twee, drie, oversteken! Geen Bassie & Adriaan ‘kijk links en rechts en nog een keer’. Maar gewoon gaan zonder verder om te kijken en in hetzelfde tempo doorlopen. Zodat de scooters en auto’s kunnen inschatten hoe ze voor of achter je langs weer door kunnen sjeezen.

De straten hangen hier vol met koopwaar, waarvan de ene straat alleen maar schoenen verkoopt, de andere straat alleen maar tassen, een ander weer alleen maar zonnebrillen. Echt gek. Het schijnt van oudsher te komen door de verschillende gildes die zich hier met hun koopwaar wilden vestigen en een straat toegewezen kregen. Zo had je de zilverstraat, zijdestraat, specerijenstraat etc. Nu is dit overgenomen door hedendaagse spullen en koopwaar. Ook veel plastic speelgoed; made in Vietnam.

We gaan morgen de drukte uit voor een 2 dagen/ 1 nacht boottocht bij Halong Bay (even googlen!). Hierna gelijk door met de nachttrein naar de keizerstad Hué. We hoeven hier niet perse nog een extra nacht te blijven. Hanoi is niet aan ons besteed. Laat ons maar weer het water op gaan, schone lucht inademen en met een klein groepje reizigers even afzonderen. Even geen massa, even geen smog en mondkapjes, even geen getuuter in je oren.

Even weer tijd voor nieuwe avonturen, die ik in mijn volgende verslag weer ‘even’ op kan schrijven…

Plakkerige en vuilige knuffels uit Hanoi!
Elise & Anneloes

PS: We hebben ook foto's geplaatst bij het vorige verslag...

• 23 November 2013 - 16:01

Aart, Marianne, Mike En Suze:

Wat gaaf wat jullie allemaal beleven. Ziet er echt mooi uit, Mike vindt de foto van de olifant wel erg stoer! We kunnen niet wachten tot we alle foto's zien. En ja, geniet ervan!

dikke kus van ons.

• 23 November 2013 - 16:20

Mascha:

Goed verhaal Loes! Jammer, geen wilde verhalen over drugs en partyyyyy maar wel goed om te horen dat het nog steeds een leuk plaatsje is! Klinkt veel leuker eigenlijk hahah..

Succes nog even in vies Hanoi, hierbij wat schone knuffels terug!

• 23 November 2013 - 17:18

Roel En Anja:

We genieten van jullie avonturen ,elke keer weer een mooi verhaal.
    Dikke kus

• 23 November 2013 - 17:48

Jan Duim:

Ik slaap altijd in heet Novotel en kijk dan over de baai uit.
    Meeste mensen zitten er maar voor een max twee dagen

• 24 November 2013 - 22:06

Inge:

Veel plezier in Vietnam schatjes!! Keep us posted :) Xxx

• 25 November 2013 - 14:45

Opa En Oma:

Hoi,Globetrotters.Weer een pracht verhaal. Het lijkt wel een film,zeker nu we
    er wat foto's bij hebben.Is het vervolg weer net zo spannend?
    We kijken er naar uit. Knuffel.

• 25 November 2013 - 19:23

Barbara & Robin:

Het lijkt net alsof we er ook bij zijn, wat leuk om te lezen! Ook met de foto's erbij zo! Jullie maken een hoop mee, vet hoor. Have fun!!!

• 27 November 2013 - 21:21

Tineke:

Wat een avontuur weer!!! Geniet ervan ladies!!!!