Buenos Aires: levendige Metropool - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Anneloes Duine - WaarBenJij.nu Buenos Aires: levendige Metropool - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Anneloes Duine - WaarBenJij.nu

Buenos Aires: levendige Metropool

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

21 April 2015 | Argentinië, Buenos Aires

Na zo´n 14 uur vliegen met de KLM (veel slapen, filmpjes & series kijken, eerste wijntje van de vakantie, vliegtuigeten wat best te pruimen was, irritante heren achter ons die nog bijna van het vliegtuig gezet werden wegens het stelen van wijn van de drankkar...) waren we dan eindelijk geland op de eerste bestemming van onze reis: Buenos Aires!

De stad van de tango, de straatmuzikanten, romantische steegjes, bruisend nachtleven en koloniale gebouwen. Het meeste van dit hebben we inmiddels mogen zien of beleven. Met uitzondering van het bruisende nachtleven. Dat begint hier namelijk pas om 2 uur ´s nachts en dan zijn wij al doodop in bed gekropen. Zoveel indrukken, zoveel gewandeld, zoveel gezien. Dat we nog echt moeten wennen aan het Argentijnse ritme en vooral ´s avonds.

Zo ga je hier om 17:00-18:00 een kopje koffie doen met cake oid. Of een wijntje of biertje met borrelhapje. En pas rond 20:00-21:00 beginnen de restaurants vol te stromen. Vandaar dat ik nu nog even zit te typen en straks een lekker restaurant zal opzoeken. Want daar stikt het hier van, in de wijk Palermo waar wij zitten. Een knus en kleurrijk hotel met super vriendelijk personeel. Die ons van allemaal tips hebben voorzien. De eerste avond al heerlijke steak en´lomo´op met een soepele Malbec. Genieten voor de echte bourgondiër!

Op dag 1 zelf ook al veel van de stad gezien en zelf erop uit gegaan om het centrum te verkennen. Veel warmer dan we dachten! Die korte broek moest van onderuit m´n tas komen... Wat hebben wij een melkflessen zeg! Zeker in vergelijking met die gebruinde Argentijnen die net de hele zomer erop hebben zitten. Gelijk vielen we al met onze neus in de boter door een lokaal festival wat aan de gang was met een food-market maar ook traditioneel geklede Argentijnen die met sjaaltjes een mooie tango - volksdans uitvoerden. Heel leuk om te zien dat omstanders ook insprongen en mee deden.

Op dag 2 (zondag) met een lokale gids op pad die ons mee heeft genomen naar oa. het Cementerio de la Recoleta; een indrukwekkende begraafplaats met enorme graftombes en mausoleums voor de rijkere families of bekende burgers. Zo lag hier Evita ook begraven. Veel meegekregen over het leven van Evita de Peron, de verschillende revoluties, dictators, presidenten en mensen zoals San Martin en Bolivar die als vrijheidsstrijders een verschil probeerden te maken in Zuid-Amerika. Een veel bewogen historie. Mooi om te vertellen dat José San Martin ergens in 1800 is overleden maar dat in de Cathedral van Buenos Aires zijn graftombe nog dagelijks bewaakt wordt door soldaten, wat een erebaantje is met een wisseling van de wacht elke 2 uur en een kleine ceremonie. Wij dachten hierdoor dat hier iemand lag die echt net overleden was. Maar dat hij dus zo belangrijk was dat ze hem zolang na zijn dood nog steeds dagelijks zo´n eer bewijzen. Indrukwekkend!

Verder hebben we de kleurrijke wijk La Boca gezien wat vroeger de wijk was van immigranten en havenwerkers. Nu vooral toeristisch met tango dansers die geld vragen voor een foto en veel te dure drankjes en waarschijnlijk slechte kwaliteit biefstuk. Leuk om gezien te hebben en zeker een aanrader. Maar bereid je wel voor op het ´openlucht museum´gehalte. Het is overigens wel nodig hier binnen het toeristische blokje te blijven, want 2 straten verder worden zelfs locals beroofd en bedreigd vertelde onze gids... Welkom in Buenos Aires ;)

Uiteindelijk is de tocht geeindigd bij de wijk San Telmo waar de zondagmarkt gaande was. Hier een heerlijke `choripan`gegeten, midden tussen de locals. (Een broodje met worst vers van de bbq... deed me een beetje denken aan Zuid-Afrikaanse braai). Door de wijk geslenterd en veel live optredens op straat mogen meemaken. Wat tango dansers, een ska bandje, een klassieke tango band en ook wat rastafari´s. San Telmo heeft het allemaal.

Verder drinken we hier frisse Quilmes biertjes, zijn we naar een brouwerij/eterij geweest van Antares cerveza, verbazen we ons over de honden-uitlaat-services in de parken, worden we (vooral mascha) lek gestoken door kleine mugjes, zijn we al meer gewend aan het late eten en weten we elke dag wel tijd te maken voor heerlijke empanadas (voor de mensen die dit niet weten: googlen!).

Mascha heeft me aangestoken met haar favoriete snack: Een dag zonder empanada is een dag niet geleefd! (in Buenos Aires dan...).

Nog geven genieten van de warme avond voordat we morgen doorvliegen naar Calafate (zo´n 4 uur vliegen naar het zuiden). Hier gaan we namelijk onze wanten, sjaal, muts en dikke jas nodig hebben om de gletsjer te beklimmen. Een pittige wandeling met spikes onder onze schoenen over de Perito Moreno is het volgende op het programma. Ik hoop jullie met wellicht koude vingers weer een update te kunnen sturen van onze avonturen.

Het is precies 20:00 uur. Tijd voor een wijntje en wat te eten!
Liefs, Anneloes (en Mascha natuurlijk).

• 21 April 2015 - 09:58

Roel:

Ha Loes (en Mascha), weer een ouderwets leuk verhaal van jullie belevenissen.
    Ik krijg nu al zin om (ooit) eens een keer dat werelddeel te gaan bezoeken en een mooie rondreis te maken.
    Goeie vlucht naar het zuiden! Ben benieuwd naar de eerste foto's van het klauteren op de gletsjer. Veel plezier en geniet van al het moois!

• 21 April 2015 - 10:12

Pascal:

Aaah Empanada's!! Geniet ervan dames!

• 21 April 2015 - 11:06

Sib:

Klinkt goed chica's!!! Geniet ervan!!!

• 21 April 2015 - 19:02

Mary:

Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Dat jullie naar de kou gaan lijkt mij niks! Hopelijk valt het mee.Wel weer een ervaring.Geniet ervan.

• 21 April 2015 - 20:13

Opa En Oma:

Hoi,Anneloes. Evenals voorgaande reizen weer een mooi verslag.
    Bedek jullie melkflessen goed want het zal wel een koud tripje worden.
    Goede reis,we kijken uit naar je volgende verslag.Doei.

• 21 April 2015 - 22:18

Tessa B:

Loes! Klinkt weer heel goed allemaal. Veel plezier nog xxx

• 22 April 2015 - 15:26

Maartje:

Chica's! Klinkt goed zeg! Geniet ervan! :) X Maart

• 24 April 2015 - 11:55

Lineke:

Oehhh lekker ja empanadas! Zo te horen hebben jullie een leuke start vd trip gehad. Ben benieuwd naar jullie belevenissen in Calafate!

x

• 24 April 2015 - 22:37

Irma:

Wat is het weer een heerlijk "keukentafel-verhaal" Loes, ik zit er al helemaal in !! Fijn dat je ons zo laat meegenieten ! xx